إيه هي تنويعات المنتج؟
هى مجموعات من المنتجات المرتبطة ببعضها بناءً على الحجم أو النكهة وغيرها. القوائم اللي فيها علاقات تنويعات جيدة بتخلي العملاء يقدروا يقارنوا ويختاروا المنتجات بناءً على خصائص مختلفة زي الحجم من صفحة تفاصيل منتج واحدة.
مثلاً، لو عميل بيدور على تي شيرت بأكمام قصيرة، ممكن يفتح صفحة تفاصيل منتج تي شيرت موجود بأربعة أحجام (صغير، متوسط، كبير، وكبير جداً). بدل ما يتصفح صفحات منفصلة لكل حجم، يقدر يختار الحجم المفضل من نفس الصفحة.
أمثلة على عائلات التنويعات الجيدة:
- ملابس بتجي بأحجام مختلفة (صغير، متوسط، كبير).
متطلبات التنويعات
لو المنتجات بتاعتك تحقق المتطلبات التالية، فهي عادةً مرشحة جيدة للتنويعات:
- المنتجات مشابهة بشكل أساسي.
- المنتجات تحت نفس العلامة التجارية.
- المنتجات بتختلف فقط في شوية تفاصيل محددة.
- المشترين متوقعين إنهم يلاقوا المنتجات دي معًا في صفحة منتج واحدة.
- المنتجات ممكن تشترك في عنوان واحد.
إمتى تستخدم أو متستخدمش علاقات التنويعات
الأسئلة التالية ممكن تساعدك تحدد إذا كانت بعض المنتجات تنويعات صالحة:
- هل المنتجات مشابهة بشكل أساسي؟
- هل ممكن المنتجات تشترك في نفس العنوان؟
- هل المنتجات بتختلف بس في شوية تفاصيل محددة مش بتغير جوهر المنتج (زي الحجم)؟
- هل العملاء متوقعين إنهم يلاقوا المنتجات دي معًا في صفحة تفاصيل منتج واحدة؟
وصف منتج مش مناسب للتنويعات
العلامات التالية بتشير إن المنتج مش مرشح جيد للتنويعات:
- فيه مقاس واحدة بس للمنتج.
- المنتجات شكلها مختلف وبتحتاج صور مختلفة علشان تتعرض بدقة.
- المنتجات مختلفة بشكل أساسي.
- المنتجات تحت أسماء علامات تجارية مختلفة.
- المنتجات محتاجة أوصاف مختلفة تمامًا.
- المنتجات ما ينفعش تتوصف بعنوان واحد.
- العميل مش متوقع إنه يلاقي المنتجات دي معًا في صفحة المنتج.
إزاي تضيف تنويعات للمنتج
- أضف قيمة الخاصية المتعلقة بكل تنويع في عمود المقاسات(مثلاً: S، M، L).
- املأ الـ Seller SKU والـ GTIN Barcode لكل تنويع.
ملاحظات:
- أنظمة جوميا تدعم تنويع واحد فقط. المنتج لازم يختلف بناءً على معيار واحد فقط (مثلاً: اختلاف الحجم بس، مش الحجم واللون مع بعض).
- تقدر تبعت مجموعة واحدة من الصور اللي هتكون مشتركة بين كل تنويعات المنتج.
ملاحظات عن تنويعات المنتج
بما إن الصور مش بتتغير لما تختار المقاسات ,نوع التنويع ممكن يكون أي خاصية مش بتأثر على مظهر المنتج الخارجي (الصور).
أمثلة على الخصائص اللي ممكن تكون تنويعات:
- الحجم
- القوة
- السعة التخزينية
- القدرة
أمثلة على الخصائص اللي ما ينفعش تستخدمها كتنويعات:
- اللون
- الشكل
أفضل الممارسات
- لا تجمع منتجات مختلفة معًا:
- مثال 1: كابل شحن موبايل وشاحن محمول، رغم إنهم مرتبطين، لكنهم مش نفس المنتج ومش لازم يتسجلوا في نفس صفحة التفاصيل.
- مثال 2: شنطة لابتوب مع مقابض وشنطة لابتوب من غير مقابض هما ستايلين مختلفين ولازم يتسجلوا في صفحات تفاصيل منفصلة.
- لا تستخدم مواضيع التنويع بشكل خاطئ:
يجب استخدامها فقط لغرضها المحدد.- مثال: موضوع تنويع الحجم ما ينفعش يتضمن أي معلومات غير الحجم. موديلات موبايلات مختلفة، مثلاً، مش لازم تتسجل ضمن موضوع الحجم.